Höst = strategi?

Publicerad: 2024-09-10

Hösten brukar vara en tid för strategisk planering inför kommande år i många organisationer. Vi på Revenues är ofta med som ett stöd i den här typen av arbeten och vår erfarenhet är att varje situation är unik och att arbetet måste anpassas för den enskilda organisationen.

Här kommer tre tips för ett bättre resultat av strategiarbetet:  

  • Skaffa er en ordentlig och nykter nulägesbild av företagets verksamhet 
  • Diskutera den strategiska målbilden för företaget 
  • Ha en öppen och transperant dialog internt om företagets möjligheter och största hinder

Det här är inte en steg för steg process utan den här typen av diskussioner internt i ett företag är ofta ostrukturerade och en blandning av högt flygande visioner och ”kaffeautomatfrågor”. Vi tycker att det här är ett bra och mänskligt sätt att angripa en komplex och strategisk utmaning.

I slutändan behöver en organisation kunna agera och genomföra saker och för att komma dit krävs ett jobb som kombinerar visioner med insikter om marknaden och verksamheten på ett strukturerat sätt.  

I vårt arkiv har vi hittat en del tidigare blogginlägg inom området strategi som kan användas som inspiration:

https://revenues.se/inlagg/taenka-nytt

https://revenues.se/inlagg/fokusering

https://revenues.se/inlagg/vill-man-vaexa