Inlägg
Höst = strategi?
Hösten markerar ofta startskottet för företags strategiska planering inför kommande år. På Revenues har vi lång erfarenhet av att stödja organisationer i denna process och där vi vet att varje situation är unik.
Läs vidare för att ta del av några konkreta tips som kan hjälpa er att få ett bättre resultat på strategiarbetet.
Vi juniorkonsulter har tagit examen!
Efter en intensiv och lärorik tid som juniorkonsulter på Revenues, står vi nu redo att ta nästa steg i våra karriärer. Vår tid på Revenues har gett oss ovärderliga erfarenheter som vi kommer ta med oss i framtiden. Men, vad händer för oss nu? Läs vidare för att ta del av vår tid på här på Revenues och våra framtidsplaner!
Vikten av konkurrens
För att maximera försäljningspriset vid en bolagsförsäljning är konkurrens bland köpare avgörande. Flera budgivare höjer inte bara priset utan underlättar också förhandlingsprocessen och minimerar risken för ofördelaktiga avtalsvillkor. Det finns olika sätt för säljaren att öka chanserna till en lyckad affär, vilket vi kommer gå in på mer i detta blogginlägg.
Processen bakom vår nya hemsida!
Frida tog sig an uppdraget att förnya Revenues webbplats, med mål att modernisera den och införa Google Ads. Efter noggranna analyser och samarbeten med företag som Bufferleaf och Brath, lanserades en ny webbplats som nu utgör basen för fortsatt arbete med annonsering och kommunikation.
Never Waste a Good Crisis
In today's challenging business climate, it's essential to make the most of every opportunity, even in the face of crisis. In this post, we explore how businesses can turn adversity into innovation. From rethinking processes to seizing new sales avenues, let's discuss how we can navigate these uncertain times and emerge stronger.
Brath - Gästbloggare
Att lägga alla ägg i samma korg kan vara en farlig strategi för tillväxtföretag. I vårt senaste blogginlägg fortsätter vi att utforska riskerna med att vara för beroende av ett fåtal stora kunder. Genom exempel från olika branscher visar vi på konsekvenserna av att inte diversifiera sina intäktskällor och hur företag kan hantera dessa utmaningar genom att planera för långsiktig hållbarhet.
Generationsskifte: En utmaning eller en lösning?
Generationsskifte är en viktig utmaning för företag, särskilt då över 20 procent av företagarna i Västerbotten är över 64 år. Vanliga problem inkluderar frånvarande ägare, oklara överlämningsplaner och bristande kommunikation. En tidig och öppen dialog är avgörande för en lyckad övergång.
Tips: Höj priset!
Ett lönsamhetstips inför julen är att överväga att höja priset på produkter eller tjänster. Genom att motivera prishöjningen med logiska förklaringar och involvera en extern VD eller en oberoende medarbetare i prisförhandlingarna kan du undvika känslomässiga hinder och öka företagets intäkter.
Vem ska ta över?
Efter förra inlägget om generationsskiften har vi fått feedback från både äldre och yngre generationer. Vi fokuserar på ägarskiften i familjeföretag där vi både utforskar den äldre generationens perspektiv och hur arvtagare kan tillföra nya kunskaper, samt vad som händer om ingen är beredd att ta över företaget.
Startups - VC thinking
'Venture Capital' (VC) involves investors funding high-potential startups, mainly in fields like IT and biopharmaceuticals. Success in VC relies on scalability and growth potential, with a focus on global markets. Startups need to demonstrate market need, revenue potential, and be prepared for rigorous scrutiny from investors.
Lone Wolf CEO
Despite documented trends showing increased spending on corporate training and employee programs, CEOs seem neglected in terms of personal support and development. The post suggests strategies such as joining CEO peer groups, forming personal boards of advisors, or seeking out coaches or mentors to combat this isolation and enhance leadership effectiveness.
Fokusering..
Nils-Robert Persson, styrelseordförande för Cinnober, betonar vikten av att bli världsledande genom att välja en smal nisch. Många företag breddar sin verksamhet för att sprida riskerna, men förlorar ibland fokus och tydlighet. Fokusering kan vara nyckeln till framgång, med en klar riktning och specialisering som möjliggör tydliga erbjudanden och ökad tillväxt.
Tänka nytt...
Under hösten har vi engagerat oss i olika produkt- och tjänsteföretag som utforskar nya strategier för att möta förändringar i konkurrenslandskapet. Samtidigt har vi initierat diskussioner kring organisk tillväxt och utforskat frågor relaterade till företagsförvärv och deras utmaningar. Dessutom har vi följt spännande studentprojekt med hög strategisk relevans för regionala företag, där fokus ligger på att utveckla innovativa affärsmodeller och förstå internationella marknader.
High-tech = tillväxt?
Stereotypen om att endast innovativa high-techbolag i tillväxtbranscher kan växa snabbt ifrågasätts när vi ser att många branscher representeras på listan över snabbväxare från 2013. Att köpa tekniken eller inspireras av andra kan vara en framgångsrik strategi för tillväxt, särskilt när man fokuserar på kunder med snabb volym och lönsamhet. I mogna branscher finns ofta dolda möjligheter för företag att växa snabbt genom att utmana branschnormer och erbjuda något unikt
Man behöver bara tur för att skapa ett tillväxtföretag!
Tur eller talang: vad krävs för att skapa ett framgångsrikt tillväxtföretag? En enkel kommentar under en föreläsning i södra Sverige sätter igång en diskussion. Följ med när vi diskuterar strategier för framgång och betydelsen av att tänka nytt och modigt för att nå företagets tillväxtpotential