Publicerad 2015
I senaste numret av Chef finns en intressant artikel med Bukowskis VD Anna-Karin Laurell. ”Våga utmana traditionen”, i det här fallet med hjälp av digitalisering och satsning på e-handel. Det finns många värdefulla insikter i artikeln och ska man fastna för en så är det just modet att våga testa något nytt som lyser igenom.
Under hösten har vi varit med i både produkt- och tjänsteföretag som vill försöka hitta nya sätt att agera på. Kanske upplever man att konkurrensen har hårdnat och alla gör likadant. Eller så hör vi kommentaren ”vi hade lyftet på 00-talet”. I en del lite större företag kommer man också in på att ”det var roligare när vi var 50 stycken”. Vi hoppas att flera av dessa hittar sin egen väg på samma sätt som Bukowskis har gjort.
När vi inledde bloggen i somras så var planen att diskutera organisk tillväxt. Det vill säga tillväxt som bolag själva klarar av, utan förvärv av andra bolag. Vi har fått några frågor på det här som vi kan beröra lite kort.
Först; tillväxt är för oss en omsättningsökning. Oftast räknat i procent från ett år till ett annat. Om ett företag säljer för 10 miljoner 2014 och för 12 miljoner 2015 så är tillväxten 20%. Rätt ofta i pressen kan man se rubriker som säger att bolag växer när man har anställt. Men det är en annan sak.
Det här med förvärv, eller köp av andra bolag; Det kan vara så att man tex behöver köpa en viss teknik, kompetens eller närvaro på en annan marknad för att kunna växa. På mogna marknader ses förvärv som enda sättet att växa. Man ser framför sig olika ”synergier”. Men inte sällan blir det som här (LÄNK). Det är svårt att få ihop olika företagskulturer vid förvärv är en kort förklaring.
Vi berättade senast om de studentgrupper vi är med och följer fram till januari. Nu har det gått några veckor och det är full fart i ungefär 10 olika case, med företag från Västerbotten och Västernorrland. Det är rätt tuffa case, av hög strategisk betydelse för de olika bolagen. Hur väl studenterna kommer lyckas får vi se om en månad men det sitter mycket kompetens i de olika grupperna.
Några återkommande frågor i flera case är att förstå hur marknaden internationellt ser ut hur företagens produkter och tjänster står sig i konkurrensen. I några fall handlar det om hur man kan bygga en ny affärsmodell kring produkter med väldigt hög kvalitet som säljs styckevis, kanske en ”pay per use”, eller prenumeration på funktion är möjligt?
Masterstudenter på den här nivån (60-70% kommer från andra länder) har oftast både gedigen utbildning och några års arbetslivserfarenhet. Nu kanske vi sticker ut hakan men vi tror inte det finns så många av den här kalibern som är från vår del av Sverige.