Publicerad 2017
Sedan förra blogginlägget om generationsskifte har vi fått en hel del intressant feedback. Både från den äldre generationen som lämnar över och den yngre som ska ta över. Vi har också diskuterat frågan med aktörer som möter ägarskiften i olika faser; skattejurister, företagsmäklare och revisorer. Dessutom har det precis kommit en ny bok i ämnet https://www.hedblad.com som en bekant till oss har gett ut.
I den här bloggposten fokuserar vi på ägarskiften i familjeföretag.
• Vem ska ta över?
I oktober har vi mött de här:
* Två syskon, syster och bror, som ska ta över bolaget efter sin pappa inom 3-4 år. Ägandet
stannar inom familjen, barnen har hunnit jobba på andra ställen och utbildat sig. Här är svaret
på vem som ska ta över redan klart. Familjen har också under lång tid haft samtal om det
framtida skiftet så att förberedelserna har fått ta tid.
* En Vd och delägare har börjat fundera på att skola in ett av sina barn som är i 25-års åldern i rollen som arvtagare. Vd:n har själv tagit över efter sina föräldrar en gång i tiden. Han inser att hans barn ”måste vara dubbelt så bra” som övriga medarbetare för att bli bedömd på sina
meriter. Här är en viktig del att lägga upp en plan för utbildning och arbetserfarenhet som
faktiskt stärker arvtagarens kunskap och självförtroende och som är till faktisk nytta för bolaget.
• Äldre generationen
För en person som kan ha drivit sitt bolag under större delen av det vuxna livet är ägarskiftet så mycket mer än bara en ekonomisk transaktion. Det är en stor del av livet som ska överföras till någon annan. Alla idéer och planer som inte hunnits med. Många frågar sig vad ska jag göra nu? Och då kan det vara svårt att släppa taget om bolaget som kan vara det man kan bäst. Risken är då att den äldre generationen blir ett hinder för de yngre. Istället kanske det skulle gå att se det positiva att en ny generation vill ta över och utveckla vidare livsverket?
• Arvtagares perspektiv
Det går inte att ha samma detaljkunskap om företaget som den som har byggt upp det. Däremot går det att tillföra nya, värdefulla kunskaper. I en alltmer digital värld så kan det vara helt nödvändigt. Hur tillvaratar men den äldre generationens kunskaper om produkter, produktion, kunder och strategi? Och samtidigt får utrymme att driva sina egna idéer?
Och vad gör du om det inte finns någon som är beredd att ta över?