Som grundare är det inte alltid lätt att veta vart man skall börja när man ska söka kapital. Ni kan känna att er idé är för liten eller att ni ger upp en del av kontrollen till en ny part. Det som kan vara bra komma ihåg är att det inte enbart är pengar en investerare kan bidra med, en investerare kan bidra med kunskap speciellt om ni inte har tidigare erfarenheter av att starta ett företag.
Under omtumlande år (läs 2020) så har vi sett stora förändringar på marknaden och det kan påverka hur olika investerare agerar. Svårigheterna att träffas fysiskt har förändrat hur vi agerar och planerar för att skaffa kapital. Vi ser i data från Crunchbase News att många investerare väljer bort att gå in med kapital till nya företag utan istället se till att deras bolag som redan finns i portföljen överlever. Istället för att se det svåra i denna tid så anser vi att man bör fokusera på framtiden och hur man kan förbereda sig för framtida träffar.
“Obstacles don’t have to stop you. If you run into a wall, don’t turn around and give up. Figure out how to climb it, go through it, or work around it.”
Michael Jordan
Ett mantra vi har är att alltid göra sin hemläxa, inte bara för ert eget bolag utan även för de personer som ni skall söka investeringar av. Vi kommer att börja med att lyfta tre vanliga misstag som många entreprenörer och innovatörer gör när de söker kapital hos investerare. I del två kommer vi ta upp vad investeraren ofta värderar när de träffar entrepenörer och hur ni skall förbereda dig.
1. Otillräcklig research om potentiella investerare
Det är lika viktigt att sikta in sig på rätt investerare som att välja rätt målgrupp i din marknadsföring och försäljning. Att rikta sig mot investerare med en profil som inte passar ert projekt är slöseri med tid. Det är också viktigt att identifiera tillräckligt många potentiella investerare, de allra flesta kommer sannolikt att tacka nej till er.
Börja med att bygga upp en vad vi kallar bruttolista, det vill säga en lista över potentiella investerare som brukar investera i bolag som ert. Kolla i era egna nätverk om det finns personer som skulle kunna vara intresserade av att investera. De behöver inte enbart bidra med kapital utan de kan även bidra med kunskaper som skulle kunna hjälpa er att växa. Är det en investerare som tidigare har investerat i liknande bolag så har de i många fall även en hel del kontakter inom det segmentet.
2. Oklart kapitalbehov och orealistisk värdering av företaget
Hur mycket kapital man ska fråga en investerare om och hur mycket vår start up är värt är frågor som ofta är svåra att besvara och dessa hänger ihop med varandra.
Som grundare behöver man ha en solklar bild över hur mycket kapital ni behöver för att gå vidare, och vad det ska gå till. Är det produktutveckling, expansion, nyanställningar, marknadslansering eller annat som kräver finansiella resurser. Det är viktigt att veta hur mycket man behöver och vad man behöver det till är för det kommer ha en stor inverkan på hur investerarna ser på er kompetens att förutse och planera de närmaste åren. Sådan här kalkyler ska man kunna göra som grundarteam.
Ett problem som olika entreprenörer har är att de ber om för mycket eller för lite kapital (jämfört med det verkliga kapitalbehovet) då de antigen övervärderar sitt bolag eller att de inte vet hur mycket kapital som egentligen behövs. När man hittar rätt investerare innebär det att ni kommer att jobba med varandra under en väldigt lång tid och under olika förhållanden vilket gör det extra viktigt att ni får en bra start. Att ta in för lite kapital för att sedan efter en kort tid söka mer kan göra relationen ansträngd i onödan.
Var optimistisk men realistisk när ni värderar ert företag. Det är vanligt att entreprenörer har för höga värderingsförväntningar när dom har jobbat med idén under en lång tid och ser deras innovation som sin egen ”baby”. Att värdera sitt företag är inte heller lätt, istället för att uppskatta på egen hand så skulle vi rekommendera att man tar in en extern part för att hjälpa till med detta.
Optimalt vore att ta in precis så mycket kapital som behövs för att ta nästa steg och som stämmer med den marknadsvärdering man kan nå just nu.
3. Inte ha en genomarbetad presentation av ert företag
Många innovatörer älskar sin produkt/tjänst så mycket att de vill berätta allt, även de detaljer som kanske inte är intressanta för just investeraren. Det kan innebära att innovatörerna berättar tekniska detaljer och använder för avancerade formuleringar vilket kan göra mer skada än nytta. Håll texten och formuleringarna rena och tydliga i presentationerna. Fokusera på affären och potentialen, hur allting hänger ihop och varför ni kommer att lyckas. Tänk på att era presentationer kanske kommer att delas vidare inom organisationen eller till andra investerare, vilket innebär att de måste kunna förstå era tankar och ideér utan att ni är där och presenterar.
Vad ska man presentera för en potentiell investerare? Vi kommer att berätta mer om det och hur ni ska tänka när ni sätter ihop er presentation i del två som kommer.
Har ni några frågor eller tankar så tveka inte att höra av er till mig eller någon av mina kollegor!
/ Joacim Braunander
Källor:
https://news.crunchbase.com/news/how-covid-19-changed-the-vc-investment-landscape-in-the-us/