Publicerad 2015
Det är bara innovativa high-techbolag i tillväxtbranscher som kan växa snabbt.
Ibland när man läser affärspress om hypade branscher och bolag så är det lätt att tro att det är sant. Lägger man till att statliga satsningar ofta fokuserar på innovation och teknik så blir man ännu mer övertygad om att det stämmer. Men är det verkligen så?
Om vi återvänder till listan med snabbväxare(http://www.snabbvaxarna.se) så ser vi att bland de bolag som växte bäst i Sverige 2013 så finns en mängd branscher
representerade. Tex bemanning, logistik, entreprenad mfl som kanske inte till vardags klassas som high-tech. Det är långt ifrån alla bolag på listan som kan sägas ha tillgång till någon teknisk innovation.
Innovationsbolag som utvecklar sin egen teknik tvingas ofta ta en dubbel risk.
Investeringar i att utveckla en oprövad teknik och marknadsinvesteringar i en ny
marknad, ofta genom att skjuta hagelbössa på många tänkbara kundgrupper. Eventuella barnsjukdomar måsta hanteras och svårigheter att volymproducera kan begränsa potentialen OM man lyckas hitta en villig marknad.
En framgångsformel för snabbt växande bolag är att istället köpa tekniken eller att inspireras av/kopiera andra. Nyckeln är oftast att man fokuserar stenhårt på kunder där man kan få snabb volym och lönsamhet. Lättare sagt (på en blogg) än gjort kanske, men en skicklighet som är avgörande för ett långsiktigt, framgångsrikt företag.
I tillväxtbranscher är det lätt att surfa på vågen. Man kan växa nästan hur man än sköter sig. Men branscher med snabb tillväxt mognar snabbt med ökande konkurrens och då slås många bolag ut.
I mogna branscher där konkurrenter sover och alla gör som man alltid har gjort - där finns det ofta goda möjligheter för skickliga företag att växa snabbt. Genom att vända på branschlogiken, göra annorlunda och förstå vad som skapar marknadstillväxt.
Dagens budskap går till alla bolag i mogna, väl etablerade branscher där pris och kvalitet är ”det enda” som betyder något - allt är möjligt!