Ursprungligen postat VK: 21 oktober 2015

Hur länge ett företag kan växa beror förstås på marknaden. Det tillväxtutrymme på den marknad som ett företag verkar på. Många lokala, stabila marknader har numera utsatts för global konkurrens.

Hur ser er marknad ut?

Symptom på att företaget är på en mogen marknad kan vara:

  • Företag slåss om marknadsandelar; ”Vi har delat upp kakan mellan oss”.
  • Satsningar på Fine-tuning och produktvård som förbilligar; ”Krama ur de sista dropparna”
  • Produktutvecklingen stannar upp: allt mer resurser men mindre nytänkande.
  • Internfokus: Kvalitetssystem, organisationsschema…men ryggen mot kunderna.
  • Splittrade resurser, allt bredare sortiment.

En mogen marknad karaktäriseras ofta av etablerade, stora konkurrenter som fastnat i en (gammal) framgångsformel. Framgångsrika tillväxtföretag går ofta in sådana marknader och utmanar genom att tänka nytt. Titta på såna som Skype, Klarna, EF, Jan Stenbeck mfl. Inom industrin kan en mogen bransch bestå av stora aktörer som är tungt investerade i en produktionsutrustning som inte går att göra något annat med. Det är ett hinder för dem att kunna förändra sitt sätt att agera på.

Nyckeln för att lyckas är att tänka nytt, utmana branschens jättar genom att bryta normer, kanske skaffa den teknik som gör det möjligt och sen hålla ett högt tempo. Några exempel på normbrytande vi har jobbat med i olika branscher är:

  • Byta butiksförsäljning till Online.
  • Gå över från pris per kg, liter etc till ”prenumeration på matleverans”.
  • 3 timmars leveranstid istället för 2 dagar.
  • Ansvar för hela funktionen i stället för bemanning av enskilda medarbetare.

Alla normbrytare ovan kan enskilt tyckas vara sunt förnuft och inget speciellt. Men ingen annan i branschen gjorde så vid de tillfällena, vilket skapade möjligheter att vara annorlunda. Så är det på många mogna marknader.

Det tål att upprepas – mogna, tröga marknader utan vidare tillväxt är utmärkta grogrunder för nya, snabbväxande marknadssegment.