Ursprungligen postat VK: 29 januari 2016

Verkligen kul att läsa om Oryx i affärsliv. Splittrad verksamhet – fokusering på kärnteknologin – fullträff!

En annans spännande resa är den i Vindelns rökeri. Rätt i tiden: Traditionell rökning – ursprung utan tillsatser – kraftig tillväxt.

Även lite större företag är bra exempel på fokuseringen. Ta SCA Containerboard i Obbola och Munksund: Färskfiberbaserad ”liner” till förpackningsindustrin. Inga konstigheter! (SCA som koncern är däremot inte fokuserad!)

Om man gör en lista med ofokuserade bolag så är det lite lättare. Det finns många exempel på hur erbjudanden har tillåtits spreta åt olika håll oavsett bransch. Det blir ofta resultatet när man är ivrig att utveckla verksamheten, men saknar en tydlig och medveten tillväxtstrategi. Ett enkelt test kan vara att lista upp vad som gör vårt företag verkligen unikt jämfört med konkurrenterna. Hur ser det ut på ert företag?